Eğitim, belirli amaçlar doğrultusunda bilinçli olarak gerçekleştirilen bir öğrenme-öğretme sürecidir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda bilgi, beceri, eğilim ve değerler göz önünde bulundurularak yetkin ve erdemli insanlar yetiştirmek amacıyla planlamalar yapılıp eğitim ailemizin neferleri tarafından sahada uygulanmaktadır. Temel amacımız öğrencilerimizin daha iyi nasıl öğrenebileceklerini bulmak ve öğretim sürecini bu doğrultuda güncelleyerek tekrardan planlamaktır. Bu doğrultuda amaca ne kadar ulaşıldığının ve varsa yanlış ya da eksik öğrenmelerin tespit edilmesi anlamında birçok ölçme ve değerlendirme uygulaması gerçekleştirilmektedir. Bu noktada, izleme araştırmaları devreye girmektedir. İzleme araştırmaları, sıralama amacı gütmez; öğrenme eksikliklerinin tespit edilerek başarının iyileştirilip geliştirilmesine odaklanır. İzleme araştırmaları pilot uygulamaları yapılmış, önceki döngülerle karşılaştırma imkanı veren sorularla, aynı yaş gruplarında uygulanan çalışmalardır. Bu durum döngüler arasında karşılaştırmalı veriler sunarak eğitim politikalarına da yön verebilmektedir. Ülkemizde; “Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE)”, “Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı” ve “Okul Tabanlı İzleme” ulusal araştırmaları ile “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA)” ve “Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması (TIMSS)” araştırmaları uygulanmaktadır. Ölçme değerlendirme çalışmalarının niteliğini artırmak ve ülke genelinde ölçme değerlendirme alanında standart sağlamak amacıyla Genel Müdürlüğümüzce 2017 yılında illerde ölçme değerlendirme merkezleri kurulmuştur. Merkezlerde görev alacak öğretmenler özenle seçilmiş ve Genel Müdürlüğümüzce düzenlenen çok sayıda kursa alınmıştır. Düzenlenen kurslarda başarılı olan öğretmenler merkezlerde görevlendirilmiştir. Görevlendirmelerle eş zamanlı olarak merkezlerin fiziki kapasiteleri ve donatım ihtiyaçları karşılanmıştır. Merkezler kuruldukları illerde yapmış oldukları faaliyetlerle eğitim öğretim sürecinin en önemli unsurlarından birisi olan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının niteliğini artırmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği ile kurumsallaşma süreci tamamlanan ölçme değerlendirme merkezi müdürlükleri, Genel Müdürlüğümüzce yürütülen ve özel uzmanlık gerektiren ölçme değerlendirme çalışmaları ile ulusal ve uluslararası izleme araştırmalarını il düzeyinde yürütmek amacıyla 81 ilimizde kurum olarak açılmış olup yaklaşık 500 personel ile faaliyetlerini devam ettirmektedir. Ülke ve il geneli ortak yazılı sınavlardan ulusal ve uluslararası izleme araştırmalarına, ölçme değerlendirme alanında verilecek eğitimlerden il genelinde ölçme değerlendirme uygulamalarını geliştirmeye kadar sahada birçok alanda aktif olarak yer almaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği doğrultusunda görev ve sorumluluklarını yerine getirerek Genel Müdürlüğümüzün uygulamalarını sahaya yansıtmaktadır. Ülkemizin katılım sağladığı uluslararası izleme araştırmalarından elde edilen sonuçlar, Bakanlığımız tarafından gerçekleştirilen çalışmaların sonuçlarına yönelik memnuniyet verici bulgular sunmaktadır. Aralık 2023’te yayımlanan PISA 2022 Raporu ve 4 Aralık 2024’te yayımlanan TIMSS 2023 Raporu; eğitime yapılan yatırımlarla eğitim göstergelerindeki ilerlemenin öğrenci başarısına da yansıdığını açıkça göstermektedir. Ölçme değerlendirme faaliyetlerinin il düzeyinde uygulanmasında sahada aktif bir şekilde yer alan, ölçme değerlendirme alanında eğitimler düzenleyen, farkındalık oluşturan ölçme değerlendirme merkezi müdürlüklerinin 2017 yılında başlayan kuruluş aşamasındaki amaçlara hizmet ettiği de gözlemlenmektedir.
https://x.com/mebodsgm/status/1870398954157789557